zondag 25 november 2007

Genoeg gefietst

Beetje genoeg van al dat fietsen. Bovendien, wat levert het op, al dat geploeter door die Hollandse kou.
Toen we fietsen kochten zijn we voor stevigheid gegaan, niet voor snelheid. Onze opzet is al rustig fietsend zoveel mogelijk van Afrika te zien, niet zo hard mogelijk er doorheen racen. Op onszelf gaan was dan ook een goede manier geweest. Maar het idee ‘Cairo-Kaapstad’, en de bijgevoegde ‘complete’ verzorging sprak toch ook wel aan. We zijn de jongsten niet meer, vooral ik.Maar wat wilde ik ook alweer vertellen? O, ja, de laatste ervaringen rondom het fietsen. Het is koud, winderig en nat. Fysiek is er pijn bovenin mijn rug, en achter mijn knie, Gwen heeft vooral last van haar zitvlak. Bovendien wordt onze conditie wel stukken beter, maar meer vaart komt er niet echt in. Veel harder dan een gemiddelde van 20 kilometer per uur is zelfs in het vlakke Hollandse landschap niet haalbaar. Misschien was voor de Tour d’Afrique een ander soort fietsen toch beter geweest, bijvoorbeeld een veldrijfiets.
Hoe zal het in Afrika gaan? Daar is het niet koud, winderig en nat. Fysieke ongemakken zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen als we eenmaal door de schitterende landschappen zullen peddelen. Kortom, het wordt één groot feest. Geen vuiltje aan de lucht.
Naast het goede nieuws over de Nederlandse kilometers die je met 1,4 mag vermenigvuldigen om tot Afrikaanse te komen, en de permanente wind mee (zie bijdrage De Afstand van 5-11), heb ik nog wat opgepikt. Eigenlijk hoef je in Nederland helemaal niet te trainen, alles wat wij hier doen is al extra. Het eerste land, Egypte, is gemakkelijk te doen, waardoor dat eigenlijk de training is voor de rest van de route. (Als ik het schema van vorig jaar bekijk zie ik dag 1 slechts 118 kilometer, dag 2 168 kilometer hhhmm, dag 3 …, misschien maar beter niet verder lezen.)
Kortom we hebben heel veel lol, nu al, en kunnen haast niet wachten om te beginnen! Africa here we come!
Volgende week ga ik kijken of het veranderen van de stuurstand en/of zadelstand een positief effect heeft op rug- dan wel knieklachten.
(Hans)
Oefening fotograferen vanaf de fiets. Gwen als blije fietser.

Overzicht dagen -56 t/m -47 (Ja, twee weken, dan lijkt het nog wat):
Van: Thuis
Naar: Rondjes Loosdrechtse plas en omgeving
Aantal kilometers: 98,7 km
Tijd op fiets: 4 uur 53 minuten 24 seconden
Gemiddelde snelheid: 20,1 (Wel weer een stukje sneller dan vorige week.)
Temperatuur min en max: Koud (Bovendien winderig en nat, of was dat al gemeld.)

Mentale en Fysieke toestand beiden: Zie boven.



Geen opmerkingen: