vrijdag 6 mei 2011

Vijftig

Ik plaats een vrij bekend gedicht.

De tuinman en de dood

Een Perzisch Edelman:

Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
Mijn woning in: 'Heer, Heer, één ogenblik!

Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.

Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,
Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!' -

Van middag -lang reeds was hij heengespoed-
Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.

'Waarom,' zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
'Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?'

Glimlachend antwoordt hij: 'Geen dreiging was 't
Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan.'
S

uit: Verzameld Werk van P.N. van Eyck (1887-1954)


Mijn tocht naar Wenen heeft weinig, zeg maar niets geholpen. Terwijl ik toch behoorlijk snel heb doorgefietst. Aan het voortschrijden van de tijd valt niet te ontkomen.
Van aller, aller, aller oudste jongere ben ik nu jongste jongere oudere. Fijn om weer eens de jongste te zijn.

3 opmerkingen:

John van Zijl zei

Hoi Hans,

Mooie verhalen! Als oudere jongere doe je het nog goed :-)
Van harte gefeliciteerd met jouw 50ste verjaardag, geniet er van....
Veel succes op het vervolg van jouw tocht,

Groeten van John.

Anoniem zei

Een mooi gedicht. Wel een beetje naar. Gelukkig ben ik nog geen 50.

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Schrijf zo door en groet,

Michael Verhaaf

Ton de Jager zei

Hi Hans,

een week te laat maar daarom niet minder gemeend: van harte met je 50-ste verjaardag. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het leven aan beide kanten van deze schijnbare grens heel leuk kan zijn.
Geniet van je tocht, ik geniet van je schrijfsels.

Ton de Jager